19 Kasım 2023 Pazar

Memurcaya Giriş 101

Beyaz yaka dendiğinde akla hep özel sektör çalışanları geldiğinden "Mailinizi manager'ıma forward'lıyorum bu arada ben de schedule'uma bakıyor olacağım." şeklindeki plaza dili ve edebiyatına yoğunlaşıldı hep. Kabul ediyorum, memurlar arası belagat, belagat dememden de anlaşılacağı gibi meeting set etmeli feedback vermeli ofis diyalogları kadar şıkır şıkır ve motivating değil hatta kullananı olduğundan 15 yaş yaşlı gösteriyor. Ama bu dilin de kendi çapında bir trollenebilirliği var, en azından ben buna inanarak başladım bu yazıya.


Öncelikle Türkçe cümlelere görece kısa ve telaffuzu kolay İngilizce sözcüklerin serpiştirildiği plaza dilinin aksine memur dilinde olabildiğince uzun ve karmaşık söz kalıplarına yedirilmiş Osmanlıca tandanslı sözcükler kullanmak esastır. Esasen yazışmalarda kullanılan bu tür ifadeler zamanla gündelik konuşmalara da sirayet eder. Bakın yansır değil sirayet eder.


Birkaç örnek verecek olursak, memur dünyasında meeting set edilmez, istikşafi müzakerelerde bulunulur. Mailler forward edilmez elektronik yazışmanın çıktısı alınıp karton dosya içinde arz edilir. FYI out, bilginize saygılarımla arz ederim in. "İstediğiniz grafikleri attachment'a koydum X Hanım/Bey." yerine "Sayın müdürüm, raporlanmasıyla görevlendirilmiş olduğum veriler tarafımca dercedilmiş olup tensipleriniz için ilişikte takdim kılınmıştır." yazılmalı.


Troll kapasitemi minimize etmekle beraber, alışmaya başladığım yeni jargonun diksiyonuma katkılarını görmezden gelemem. Konuşurken kelimelerin ve cümlelerin arasına farkında olmadan "yani", "hani" ve "işte" kelimelerini de sıkıştırıyordum. Ama yazışmalardaki "yani"ler "belirtilen hususlar muvacehesinde"ye, "hani"ler "söz konusu"ya, "işte"ler "bu meyanda"ya dönüşünce bu istem dışı kullanımlar azalarak bitti.


Yukarıdaki hususlar muvacehesinde neşredilen söz konusu hiciv yazısı siz değerli okurların tebessümleri için işbu blogda takdim kılınmıştır. İlginize saygılarımla arz ederim.

1 yorum:

  1. aaaaah o plaza dili... memur dili çalıştığın kuruma göre değişmekle birlikte, sen bir de akademisyen dilini gör. bu düşünceden hareketle...

    YanıtlaSil